Un e-book de 60 de pagini cu pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a estima bugetul afacerii tale.
Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.
Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.
Orice decizie personală sau de business implică un cost de oportunitate.
Dacă decizi să pleci în vacanță în loc să achiziționezi o casă la țară cu acei bani, costul de oportunitate este că nu vei avea o casă la țară.
În business, dacă decizi să cumperi un echipament de o anumită valoare, costul de oportunitate reprezintă ceea ce ar fi putut să facă firma cu acei bani sau ce a pierdut prin faptul că a cumpărat acel echipament. O altă variantă ar fi fost să crească bonusurile și, în consecință, să motiveze mai mult angajații.
Costul de oportunitate implică un compromis între 2 sau mai multe alegeri. Alegi una, renunți la cealaltă.
Dacă o firmă alege să se dezvolte într-o piață nouă, ca să decidă ia în calcul costul de oportunitate în raport cu variantele la care renunță: dezvoltarea de noi produse în piața existentă, investiții în tehnologie, recrutarea de noi categorii de clienți în piața existentă etc.
Resursele unei afaceri sunt limitate – timp, bani, abilități, oameni, echipamente etc – de aceea este necesar să cântărească foarte atent oportunitățile.
În business, ne referim frecvent la această valoare prin prisma venitului, a profitului sau a reducerilor de cost. Însă costul de oportunitate nu este exclusiv despre bani. Sunt și alte elemente pe care le analizezi, pe lângă valoarea în bani: utilitatea, timpul necesar, efortul.
Acest cost nu apare în rapoartele financiare, desi este foarte important. Îl folosești în procesul de luare a deciziilor, atunci când ai de a face cu mai multe opțiuni. Când cântăreșți oportunitățile strategice pentru afacerea ta, folosești costul de oportunitate. O afacere poate avea nenumărate oportunități. Însă, ca antreprenor, trebuie să alegi. Iar alegerea oportunității A reprezintă renunțarea la oportunitatea B și la avantajele ei. De aceea, în procesul strategic alegi variantele care creează valoare maximă și reduc la minim costul de oportunitate. Cu alte cuvinte, reduc la minimum valoarea pierdută prin renunțarea la oportunitatea B.
2. Cunoaște valoare optiunilor pe care le ai
În businessul tău ai nenumărate opțiuni de decizie și acțiune. Ca să le alegi pe acelea care aduc cea mai mare valoare pentru afacerea ta și pentru clienții ei, trebuie să le calculezi și să le cunoști valoarea. Ce valoare creezi printr-o nouă strategie de preț, de exemplu, sau prin deschiderea unui nou canal de vânzare sau prin promovarea într-un nou canal? Ca antreprenor care-și manageriază propria afacere trebuie să cunoști aceaste cifre. Costul de oportunitate este calculat ca fiind diferența dintre randamentele acestor opțiuni.
3. Concentrează-te pe ceea ce este important în firma ta. Pe clienți și pe valoarea pe care o livrezi pentru ei. Alege acele oportunități care conduc la stabilirea unor diferențiatori foarte clari față de competiția ta.
4. Caută asocieri, sinergii astfel încât resursele, produsele sau serviciile tale, investițiile pe care le-ai făcut să conducă la oportunități care să îți propulseze afacerea.