Un e-book de 60 de pagini cu pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a estima bugetul afacerii tale.
Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.

Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.
Conform unui studiu făcut de Biroul de Statistică a Muncii (BSM), un procent de 29% din afaceri eșuează pentru că rămân fără cash. Nu au și nu urmăresc bugetul de venituri și cheltuieli al afacerii lor.
E și povestea lui George, un antreprenor care – într-o iarnă – a pierdut tot. A împrumutat bani ca să-și dezvolte afacerea. Nu a înțeles însă diferența dintre o creștere rapidă, precipitată, neplanificată și creșterea calculată, asumată, sănătoasă. Creșterea rapidă i-a consumat resursele de cash înainte să producă suficient profit și afacerea a eșuat.
În acest material îți prezint pașii prin care să îți întocmești și să urmărești bugetul tău de venituri și cheltuieli. Ca tu să nu ajungi niciodată în situația lui George.
Puși în fața provocării de a-și construi bugetul, unii antreprenori își văd pentru prima dată afacerea cu alți ochi, iar reacțiile lor sunt de la entuziasm la… plâns. Cu toate acestea este un exercițiu foarte util, pentru că îi face să găsească – în timp util – soluții la problemele pe care le văd cu lentile mult mai bune și despre care înainte ar fi zis că nu există.
Înainte să parcurgem împreună pașii, vreau să-ți reamintesc că, atunci când planifici bugetul, să ai în vedere că este un instrument flexibil. Poți, și chiar este necesar și recomandat, să-l revizuiești de câte ori este necesar. De obicei, acest lucru se face lunar, după ce toate informațiile despre activitatea lunii respective vor fi finalizate.
De asemenea, dacă ai o echipă și o vei implica în realizarea planificării se va simți mult mai motivată, pentru că fiecare poate contribui prin experiența sa concretă la stabilirea obiectivelor realiste. De exemplu, oamenii de vânzări cunosc bine obiecțiile clienților când refuză să cumpere produsele firmei voastre. Dacă cele mai multe obiecții sunt în legătură cu prețul produsului, atunci decizia trebuie luată în legătura cu asta.
Ok, hai să parcurgem împreună care sunt pașii prin care planifici bugetul. Sunt 4. Vei vedea că te vor provoca să revizuiești întregul proces de business.
Înainte de a planifica bugetul de venituri și cheltuieli, revizuiește-ți viziunea afacerii tale, scopul ei.
Adună-ți echipa și gândiți-vă la următoarele:
Acest exercițiu te va ajuta să-ți clarifici direcția pe care vei merge, acțiunile pe care le planifici și resursele necesare, ca să-ți atingi scopul. Practic, îți vei cunoaște foarte bine clienții actuali și potențiali, vei ști la ce nevoie arzătoare răspunde soluția ta, respectiv produsul/serviciul tău, vei ști că piața căreia te adresezi este suficient de mare, vei înțelege modelul prin care afacerea ta produce bani, îți vei seta obiectivele, strategia și acțiunile concrete prin care produci bani, stabilindu-ți repere de timp și indicatori, pentru a măsura rezultatele.
VENIT | 50.000 | 100% |
– | ||
Costul produselor vandute | 20.000 | 40% |
= | ||
Marja Brută | 30.000 | 60% |
– | ||
Cheltuieli Operaționale (chirii, salarii, etc.) | 20.000 | 40% |
= | ||
PROFIT | 10.000 | 20% |
În general, când vorbești despre aceste cifre, le exprimi în procentele pe care ele le reprezintă în venituri. Ai 60% marjă brută, 40% cheltuieli operaționale, 20% profit, spre exemplu.
Cifra de afaceri la pragul de rentabilitate = cheltuieli fixe/ (100% – cheltuieli variable/cifra de afaceri)
Pentru mine este poate cea mai importantă lecție pe care am învățat-o în business: Cash IS king! Vânzarea nu este completă fără încasarea valorii ei. Dacă valoarea unei vânzări nu va fi niciodată încasată, chiar daca este facturată, în final va fi înregistrată ca pierdere. Deci, mai ales în această perioadă, prioritar este cash-ul.
… ca să știi ce bunuri ai și care sunt sursele de finanțare.
Bilanțul este ca o radiografie care reflectă situația firmei la un moment dat.
Pe baza datelor din bilanț vei putea calcula lichiditatea și solvabilitatea firmei.
În fiecare lună, compară previziunile din P&L si Cash Flow cu cifrele realizate. Dacă ai atins sau depășit cifrele din previziune, sărbătorește! Dacă nu, verifică de ce și ce poți face mai bine.
O imagine de ansamblu este dată de citirea și folosirea tuturor celor 3 instrumente de mai sus.
Cu ajutorul P&L-ului compari profitabilitatea de la o luna la alta, de la un trimestru la altul, de la un an la altul (profit, marja brută, venit) si urmărești evoluția lor în raport cu industria din care faci parte. Compari procentul marjei brute, al marjei profitului net și vezi dacă acestea se îmbunătățesc în timp.
Cu ajutorul Cash Flow-ului vezi cât cash generează firma ta într-o perioadă de timp (săptămână, lună, an) din activitatea ei. Știi deja că profitul este diferit de cash. De ce? Momentele de înregistrare ale celor două diferă, în multe cazuri. Profitul se înregistrează fără TVA, cash-ul cu TVA. În plus, sunt cheltuieli non-cash care intră in calculul profitului, cum ar fi amortizarea. Ce e important este ca și profitul si cash-ul să fie positive și în creștere.
Bilanțul îți arată dacă firma ta are posibilitatea să-și plătească datoriile pe termen scurt, cât de pregătită este să-și continue activitatea, dar nu îți arăta cum se generează profitul.
După cum vezi, aceste trei instrumente care compun bugetul te ajută să-ți analizezi și să-ți planifici afacerea, privind-o din perspective diferite.
Când înveți să-ți cunoști și să-ți controlezi cifrele în acest fel, bugetul va deveni o unealtă indispensabilă în afacerea ta. Începi să iei decizii din ce în ce mai bune. George mi-a scris într-unul din e-mailuri: “Aș fi vrut să știu acești pași în iarna în care am pierdut tot”.
Cea mai mare revelație pe care o vei avea va fi structura pe care ți-o va da bugetul și claritatea, și acestea îți vor da încredere si fermitate în luarea deciziilor.
Dacă spui că nu știi de unde să iei cifrele, cere contabilului să ți le dea. Ia-ți o pauză de la activitatile zilnice sau folosește această perioadă să creezi cele două tabele și cere-i contabilului bilanțul. Fii curios să vezi care dintre categoriile de produse sau liniile de business produce cel mai mult și cum poți să le transformi cu adevărat în motoare ale afacerii tale. Fă asumpții, gândește ‘out of the box’ și vezi cum poate creativitatea ta să schimbe cifrele. Mi-a plăcut exprimarea unui antreprenor pe nume Daniel Matei: „Când e nasol nu se scot cifrele singure din belea. Oamenii scot cifrele din belea”.
Chiar dacă parcurgem o etapă dificilă, gândește în termeni de oportunități. Aceasta perioadă ar trebui să te provoace să fii deschis la a schimba ceva astfel încât să obții rezultate diferite.
Care este miza pentru tine ca să-ți securizezi afacerea și să o dezvolți? Gândește-te la asta. Eu îți spun că bugetul de venituri și cheltuieli te ajută să treci la următorul nivel de a face afaceri. Poți face asta.
Click aici pentru a primi mini-cursul gratuit despre Cum să controlezi banii afacerii tale. Vei primi informatii valoroase despre cum să-ți construiești și să-ți gestionezi bugetul de venituri și cheltuieli al afacerii tale.