Un e-book de 60 de pagini cu pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a estima bugetul afacerii tale.
Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.

Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.
Bugetul de venituri si cheltuieli este un instrument de validare a deciziilor tale
Te ajută să iei decizii bune.
Uneori simți că ai nevoie de cineva care să îți dea un feedback, un semn că ceea ce faci, faci bine.
Că nu lași lucrurile să se întâmple de la sine, fără un obiectiv.
Tu ești motorul, tu iei deciziile și știu că ai nevoie de repere.
Bugetul este acel suport, acel reper de care tu ai nevoie să te ghideze în deciziile tale.
Să-ți spună că decizia X a fost bună. Pentru că a generat rezultate concrete.
Și că, pentru perioada următoare, trebuie să iei deciziile Y și Z ca să ajungi acolo unde ți-ai propus.
Afacerea ta performează sau eșuează în funcție de calitatea deciziilor pe care le iei.
Decizia de a bugeta este, în sine, o primă decizie importantă
Nu ai folosit niciodată bugetul în afacerea ta? Dacă nu ai experimentat beneficiile lui, înțeleg de ce te îndoiești de utilitatea lui.
Bugetul te ajută:
Bugetarea este un proces
Planificarea bugetului este un proces constituit din mai mulți pași.
În fiecare din aceste etape iei decizii importante pentru afacerea ta.
Marile decizii pentru direcția de mers
În etapa preliminară bugetarii iei marile decizii strategice care, ulterior, vor fi validate și cu ajutorul bugetului.
Această etapă este extrem de importantă în stabilirea direcției de mers a afacerii.
Una dintre deciziile pe care le iei în această etapă este despre piata și industria în care concurezi. În funcție de industria pe care o alegi (sau ai ales-o), de faza ei de dezvoltare, dar și de etapa de dezvoltare în care se află firma ta, vei lua decizii cu privire la:
Ca rezultat al acestor decizii vei alege, probabil, una din variantele de mai jos:
Tot în această etapă decizi obiectivele financiare pentru perioada următoare, care vor fi validate prin construcția și urmărirea bugetului. Cât venit și cât profit îți propui pentru următorul an? Ce cotă de piață?
Sunt companii, precum Amazon, care au ca obiectiv primordial obținerea unei cote de piață cât mai mare, mai degrabă decât profitabilitatea, fapt demonstrat și de procentul mare – 82% – de gospodării din USA care sunt membrii Amazon prime, conform Consumer Intelligence Research Partners.
În plus, vei decide cine sunt persoanele responsabile de bugetare și care sunt obiectivele lor astfel încât obiectivele financiare ale firmei să fie atinse. În funcție de dimensiunea firmei, coordonatorului procesului de bugetare poți fi chiar tu (în firme mici, fără director financiar) sau directorul financiar (în firmele mai mari). În plus, echipa care participă este compusă din responsabilul de vânzări, de producție, de marketing și directori operaționali.
Ce merge si ce nu merge?
În etapa a 2 a – analiza istoricului rezultatelor firmei – evaluezi starea financiară actuală a afacerii tale.
Poți face această analiză la nivelul firmei sau al liniilor de business – al centrele firmei tale.
Vedem tot mai multe firme care aleg, cu mare succes, venitul recurent ca model de venit ca, de exemplu, Netflix, Spotify, BirchBox sau care schimbă modelul tradițional de venit în abonamente, cum ar fi Microsoft, Amazon Prime.
Cum arată viitorul?
În etapa a 3-a – prognoza pentru perioada următoare – faci cele mai bune estimări în baza istoricului, a pieței și nevoilor actuale ale clienților tăi.
Asta presupune un set de decizii.
Sărbătorești sau încerci din nou
În etapa a 4-a – urmărirea periodică a rezultatelor – ai bugetul și urmărești lunar rezultatele profitabilității și ale cash-ului.
Ce ajustări trebuie făcute bugetului?
În etapa a 5 -a – ajustarea bugetului – îl revizuiești frecvent, în special dacă afacerea ta crește.
Folosirea unui buget actualizat te ajută în deciziile pentru perioada următoare.
Bugetul este un instrument flexibil. Nu trebuie să aștepți până anul următor pentru a implementa schimbările necesare într-un nou buget, ci iei decizii în cursul acestui an, cel puțin lunar, când revizuiești cifrele realizate în raport cu cele estimate. Până anul viitor poți evita dezastre, cum ar fi să rămâi fără cash.
Pune-ți frecvent întrebarea:
Ce ajustări trebuie făcute bugetului în această perioadă?
Ce schimbări trebuie implementate pentru a crește performanța?
Atunci când rezultatele estimate în buget nu sunt realizate, ca antreprenor poți folosi chiar această informație ca pe o experiență de învățare. Poți observa ce a mers prost, care sunt cauzele și să găsești soluțiile.
Dacă observi ca profitul firmei nu este suficient ca să convertească în cash, ia măsuri ferme de creștere a veniturilor și de reducere a costurilor. Dacă vezi că, lunar, cash-ul scade, ia măsuri de echilibrare a termenelor de încasare de la clienți cu cele de plată la furnizori, de reducere a stocurilor și asigură-te ca profitul crește. Vei fi poate în situația de a decide să faci un aport de capital sau să creditezi firma sau să apelezi la un credit bancar.
Bugetul poate și trebuie să influențeze deciziile într-o afacere. El conține obiectivele și aspirațiile unei afaceri.
Presupune planificare și control și reprezintă un ghid valoros pentru deciziile antreprenorilor. Pornind de la buget, se stabilesc mecanisme de control care să reducă la minimum variațiile rezultatelor în raport cu estimările.
Antreprenorii care înțeleg cum să analizeze și să folosească bugetul vor avea un instrument puternic și valoros prin care să-și controleze si să-și crească afacerea prin decizii calculate.