Drumul spre Libertate

Vreau să-mi deschid o afacere, am multe idei, dar nu știu pe care să o aleg, pentru că nu știu cum să-mi găsesc clienții.”

sau

„Vreau să am afacerea mea, dar nu știu încă domeniul. Cu ce ar trebui să încep?”

După ce am scris acest articol, i-am pus titlul ” Drumul spre libertate”, pentru ca antreprenoriatul este despre libertate. Libertatea de a alege ce vrei să faci, de a fi propriul tău șef. Dar această libertate vine cu responsabilitate, pentru că ești pe cont propriu, și cu risc.

În cartea sa ” The Lean Startup, Eric Ries definește un start-up astfel ” este o instituție umană menită să creeze un produs sau un serviciu nou în condiții de extremă nesiguranță„.

Vorbim de nesiguranță pentru că trăim vremuri în care schimbarea este foarte rapidă. Vedem asta în toate produsele inovative care apar și care sunt surclasate rapid de altele.

În fiecare an un nou produs schimbă regulile jocului, uneori pentru totdeauna. De la telefoane mobile, la iPad, AirPods, Apple Watch, la flexibilitatea călătoriilor cu Airbnb sau Uber, la spațiile de muncă pe care le folosim în comun, în sistem de co-working, la printingul 3D al organelor umane, la IoT-ul (internet of things) care ne conectează device-urile, la energia regenerabilă și, în curând, la producția în masă a mașinilor care se conduc singure. Și asta DOAR în ultimii 10 ani.

Acestea sunt vârfurile de lance, dezvoltate uneori de companii mari, alteori într-un garaj, de oameni ca tine, care au fost atenți la nevoile reale ale celor din jur și care și-au gândit produsul în jurul acestui concept.

Dacă te intrebi ce produs ar trebui să alegi din multidudinea de idei, gândește-te întâi dacă ar trebui realizat un produs sau altul. Ia-le pe rând și întreabă-te dacă poți construi o afacere durabilă pe baza fiecăruia.

În esență, produsul tău, ca să stea la baza dezvoltării unei afaceri durabile, nu este neapărat produsul pe care crezi tu că ar fi bine să și-l dorească potențialul client.

El aduce VALOARE viitorilor clienți.

Bine, o sa mă întrebi, și cum știu ca produsul meu o să aducă valoare?

Corectă întrebare! La început nu știi, ci înveți. Cum? Definindu-ți profilul de client și întrebându-l, urmărindu-l, testând produsul pe el. Este un proces empiric pe care îl faci cu clienți reali. Și nu doar îi întrebi, ci le urmărești comportamentele, reacțiile atunci când interacționează cu produsul tău.

Pentru că uneori nici ei nu știu, dacă doar îi întrebi. Înveți cât mai multe despre ei. Ce stil de viață au, ce-i interesează, ce-i deranjează, de ce nu dorm noaptea, care sunt convingerile și valorile lor, pasiunile lor, ce nevoie le-ar rezolva produsul tău.

Soluția ta la nevoia lor arzătoare este calea prin care ajungi la ei, calea prin care ajungi la clienții tăi. Odată ce o cunoști, poti să-ți adaptezi produsul astfel încât să-i transformi în clienții tăi fideli.

Gândește-te că ei au o multitudine de alte variante din partea competitorilor tăi. Dacă știu că tu le înțelegi nevoia, ai mari șanse să-i transformi în clienții tăi loiali.

La început clientul va fi indiferent, dar odată ce va conștientiza existența produsului tău, care-i satisface nevoia în detalii, dacă îți faci și treaba de customer service bine, va ajunge să fie prietenul devotat al produsului tău, asta înseamnă să cumpere produsul tău un timp îndelungat.

E ceea ce te interesează: să-ți transformi căt mai mulți prospecți în clienți și cât mai multi clienți în clienți loiali.

Am adăugat și customer service pentru că, valoarea pe care o atribui produsului în sine este suplimentată de valoarea servirii clientului. Pentru client, acest serviciu este parte a produsului, a interacțiunii cu afacerea ta.

Atunci când nu știi deloc domeniul, dar te-ai analizat și crezi că ai putea fi antreprenor, ti-aș sugera să te gândești la pasiunile tale si la expertiza ta. Odată ce ai identificat ce ți-ar plăcea să faci și în ce domeniul crezi că ai putea adăuga valoare, urmărești aceeași pași de mai sus.

Sigur că mai sunt și alte lucruri importante pe care le ai în vedere atunci când alegi produsul pe care vrei să-l dezvolți: mărimea pieței, canalele prin care ajungi la clienți, modelul de afacere prin care îți monetizezi produsul. Despre acestea am mai vorbit și voi mai vorbi în alte materiale.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *