Un e-book de 60 de pagini cu pașii pe care trebuie să-i urmezi pentru a estima bugetul afacerii tale.
Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.

Plus fișiere editabile, în format Excel, gata de completat.
🔎🔎🔎 Îți prezint mai jos pașii principali pe care și tu îi poți parcurge ca să-ți planifici bugetul și să-ți controlezi afacerea.
Înainte de toate îți spun despre buget că este un instrument de management și de planificare a viitorului afacerii. Dacă ai echipă, implic-o în realizarea previziunilor și în felul acesta va avea o motivație în plus la implementare.
Înainte de a planifica bugetul de venituri și cheltuieli, revizuiește-ți viziunea afacerii tale, scopul ei:
Acești pași te vor ajuta să-ți clarifici direcția pe care vei merge, acțiunile pe care le planifici și resursele necesare. Practic, îți vei cunoaște foarte bine clienții actuali și potențiali, vei ști la ce nevoie arzătoare răspunde soluția ta, respectiv produsul/serviciul tău, vei ști că piața căreia te adresezi este suficient de mare, vei înțelege modelul prin care afacerea ta produce bani, îți vei seta obiectivele, strategia și acțiunile concrete prin care produci bani, stabilindu-ți repere de timp și indicatori, pentru a măsura rezultatele.
În acest punct începi să-ți construiești și să monitorizezi P&L-ul si Cash-flow-ul, instrumentele financiare ale bugetului, parte esențială din planul tău de business. Ele sunt fundamentul pe care iti validezi deciziile.
          VENIT                                      50.000                          100%
                     –                                                                                               Â
      Costul produselor vandute                   20.000                           40%            Â
            =                                                                                     Â
          Marja Brută                     30.000                           60%            Â
            –                                                                                                         Â
     Cheltuieli Operaționale
      (chirii, salarii, etc)                  20.000                            40%  Â
           =                                                                                       Â
         PROFIT                      10.000                             20%  Â
În general, când vorbești despre aceste cifre, le exprimi în procentele pe care ele le reprezintă în venituri. Ai 60% marjă brută, 40% cheltuieli operaționale, 20% profit, spre exemplu.
Ca să optimizezi activitățile, liniile de business sau categoriile de produse/servicii din afacerea ta, faci calculele de mai sus pe fiecare dintre acestea. Vei observa ce anume trebuie să elimini sau să îmbunătătești.
Conform principiului lui Pareto, 80% din efecte sunt produse de 20% din cauze. Analizează care sunt liniile de business și/sau categoriile de produse care îți aduc 20% din rezultate (venit, profit) și concentrează-te pe ele. Tratează diferit cei 20% dintre clienți care îți generează 80% din business.
Este poate cea mai importantă lecție pe care am învațat-o în business. Cash IS king! Vânzarea nu este completă fără încasarea valorii ei. Aș spune că nici nu este vânzare dacă banii nu intră niciodată în cont. Chiar dacă acea factură este înregistrată, dacă nu va fi niciodată încasată, în final va fi înregistrată ca pierdere. Deci, mai ales în această perioadă, prioritar este cash-ul.
Bilanțul este ca o radiografie care reflectă situația la un moment dat.
Pe baza datelor din bilanț vei putea calcula lichiditatea și solvabilitatea firmei.
In fiecare perioadă, compară previziunile din P&L si Cash Flow cu cifrele realizate. Dacă ai atins sau depășit cifrele din previziune, sărbătorește! Dacă nu, verifică de ce și ce poți face mai bine.
O imagine de ansamblu este dată de citirea și folosirea tuturor celor 3 instrumente de mai sus.
Cu ajutorul P&L-ului compari cifrele cheie de la un an la altul (profit, venit, etc), faci o analiza orizontală a acestora, și apoi urmărești evoluția lor în raport cu industria din care faci parte. Compari procentul marjei brute, al marjei profitului net, faci o analiză verticală, și vezi dacă acestea se îmbunătățesc în timp.
Cu ajutorul Cash Flow-ului vezi cât cash generează firma ta într-o perioadă de timp ( săptămână, lună, an) din activitatea ei. Știi deja că profitul este diferit de cash. De ce? Momentele de înregistrare ale celor două diferă, în multe cazuri. Profitul se înregistrează fără TVA, cash-ul cu TVA. În plus, sunt cheltuieli non-cash care intră in calculul profitului, cum ar fi amortizarea. De aceea poți avea situația în care ai profit dar nu ai cash, și invers.
Bilanțul îți arată dacă firma ta are posibilitatea să-și plătească datoriile pe termen scurt, cât de pregatită este să-și continue activitatea, dar nu îți arăta cum se generează profitul.
După cum vezi, aceste trei instrumente te ajută să-ți analizezi și să-ți planifici afacerea, privind-o din perspective diferite.
Când înveți să-ți cunoști și să-ți controlezi cifrele în acest fel, bugetul va deveni o unealtă indispensabilă în afacerea ta. Începi să iei decizii din ce în ce mai bune. Ți-o spun din experiență.
Cea mai mare revelație pe care o vei avea când îl vei folosi va fi structura pe care ți-o va da, claritatea, care îți va elibera creierul de stres.
Când creierul știe care-i planul și ce are de făcut la următorul pas, se relaxează și abia atunci își eliberează întreg potențialul creativ.
Dacă spui că nu știi de unde să iei cifrele, cere contabilului să ți le dea. Ia-ți o pauză de la activitatile zilnice sau folosește această perioadă să creezi cele două tabele și cere-i contabilului bilanțul.
Fii curios să vezi care dintre categoriile de produse sau liniile de business produce cel mai mult și cum poți să le transformi cu adevărat în motoare ale afacerii tale.
Fă asumpții, găndește out of the box și vezi cum poate creativitatea ta să schimbe cifrele. Chiar dacă parcurgi o etapă dificilă, gândește în termeni de oportunități. Nu sunt o optimistă incurabilă, ci o luptătoare până la capăt. Aceasta perioadă ar trebui să te provoace să fii deschis la a schimba ceva astfel încât să obții rezultate diferite.
Care este miza pentru tine ca să-ți securizezi afacerea și să o dezvolți? Gândește-te la asta. Eu îți spun că aceste instrumente te ajută să treci la următorul nivel de a face afaceri. Poți face asta.